Τί είναι η γλουταμίνη και που μας βοηθάει

  • Η γλουταμίνη είναι ένα από τα 20 αμινοξέα του οργανισμού.
  • Βρίσκεται στα πρωτεϊνούχα τρόφιμα όπως – κρέας, ψάρι, γαλακτοκομικά προϊόντα, όσπρια καθώς και σε ορισμένα λαχανικά, όπως στο φρέσκο μαϊντανό και στο σπανάκι.
  • Είναι παράγωγο του γλουταμινικού οξέως και παίζει σημαντικό ρόλο στο μεταβολισμό του οργανισμού και ιδιαίτερα στο μεταβολισμό του μυϊκού ιστού τόσο κατά την ηρεμία όσο και κατά τη διάρκεια της άσκησης.
  • Συντίθεται από διάφορους ιστούς όπως το ήπαρ και ο λιπώδης ιστός αλλά κυρίως από τους σκελετικούς μύες. Οι σκελετικοί μύες είναι ο άμεσος τόπος σύνθεσης και αποθήκευσης της γλουταμίνης
  Γλουταμίνη και Αθλητισμός
  • Η γλουταμίνη είναι εδώ και 10-15 χρόνια μία από τίς ποιό σημαντικές ουσίες στην αθλητική διατροφή, γιατί παίζει σημαντικό ρόλο στην αύξηση της μυϊκής μάζας και στον ενεργειακό μεταβολισμό.
  • Σε καταστάσεις διαρκούς και αυξημένης κόπωσης οι ανάγκες του οργανισμού σε γλουταμίνη αυξάνονται και η έλλειψη της συνδέεται με εύκολη κόπωση καθώς συνοδεύεται από καταβολισμό (αποδόμηση) του μυϊκού ιστού..
  • Mελέτες έδειξαν ότι, όταν εξαντληθούν οι αποθήκες της γλουταμίνης στους μύες σε μικρό χρονικό διάστημα, προκαλείται μια αυξημένη διάσπαση των πρωτεϊνών στους μύες (καταβολισμός) και παράλληλα εμποδίζεται η σύνθεση των πρωτεϊνών στον οργανισμό..
  • Αυτό εξαρτάται από το βαθμό της ενυδάτωσης των κυττάρων. Όσο υψηλότερη είναι η ενυδάτωση του κυττάρου τόσο ευκολότερα ξεκινά η διαδικασία της σύνθεσης των πρωτεϊνών (αναβολισμός).
  • Η έλλειψη της γλουταμίνης προκαλεί ένα – over training syndrom – (σύνδρομο υπερ-προπόνησης) που έχει σαν αποτέλεσμα την καταβολισμό της μυϊκής μάζας.
  • Οι αθλητές υψηλού επιπέδου έχουν υψηλό μεταβολισμό . Κατά τη διάρκεια των προπονήσεων και των αγώνων υπάρχει αυξημένη ανάγκη σε ενέργεια, με αποτέλεσμα ο οργανισμός να καταβολίζει μυϊκή μάζα για να εφοδιαστεί με την απαραίτητη ενέργεια. Ο καταβολισμός της μυϊκής μάζας απαιτεί αυξημένες ανάγκες για την ανάπλασή της.
  • Η γλουταμίνη επιδρά θετικά στο ισοζύγιο του αζώτου προφυλάσσοντας τον οργανισμό, από την απώλεια μυϊκής πρωτεΐνης και ενισχύει την ανάπλαση των κυττάρων.
  • Όταν ο αθλητής προπονείται εντατικά και στα διαλείμματα της προπόνησης δεν μπορεί να ξεκουραστεί αυτό έχει άμεση σχέση με τα επίπεδα της γλουταμίνης στο αίμα. Με την λήψη γλουταμίνης αυτή η αρνητική κατάσταση προλαμβάνεται και παρεμποδίζεται.
  • Αθλητές που προπονούνται εντατικά ή προετοιμάζονται για έναν αγώνα αρρωσταίνουν συχνότερα. Χαμηλά επίπεδα γλουταμίνης στον οργανισμό συνδέονται με την εμφάνιση ευαισθησίας σε λοιμώξεις και ασθένειες που οφείλονται σε καταστολή του ανοσοποιητικού συστήματος.
    Πηγή: health-prevent.com  

Leave a Reply