Τα πάντα σχετικά με την πρωτεΐνη ρυζιού !

Το ρύζι και η διατροφική του σημασία Το ρύζι, αποτελεί μια από τις βασικότερες τροφές στον πλανήτη. Με ιστορία που χρονολογείται περίπου 10000 χρόνια πριν, το ρύζι αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην διατροφή του ανθρώπου. Στις μέρες μας, το ρύζι εξάγεται σε περίπου 110 χώρες του κόσμου και θρέφει πάνω από 3 δισεκατομμύρια ανθρώπους (άνδρες, γυναίκες και παιδιά). Γνωστές ποικιλίες ρυζιού, καλλιεργημένες από τον άνθρωπο, μπορούμε να συναντήσουμε περίπου 140000, ενώ υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υπάρχουν και πολλές ακόμα άγνωστες προς εμάς. Στις σύγχρονες κοινωνίες και για έναν σύγχρονο άνθρωπο, το ρύζι σύμφωνα με έρευνες παρέχει σχεδόν το 27 % της ενέργειας που απαιτεί καθημερινά ο οργανισμός του. Αυτό συμβαίνει επειδή το ρύζι περιέχει σημαντική ποσότητα πρωτεΐνης. Επίσης περιέχει σε συντρηπτικό ποσοστό (της τάξης του 90 %) απλούς αλλά και σύνθετους υδατάνθρακες. Σημαντικό επίσης είναι να αναφέρουμε και την περιεκτικότητα του ρυζιού, σε θειαμίνη, σελήνιο, νιασίνη και ριβοφλαβίνη (μόνο όμως το ρύζι που δεν έχει αποφλοιωθεί).

Οι πρωτεΐνες γενικά ...

Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε την σπουδαιότητα των πρωτεϊνών στον οργανισμό, αφού αποτελούν σημαντικότατο δομικό του στοιχείο, συμμετέχοντας στην δημιουργία των κυττάρων, αλλά και των ενζύμων, των ορμονών και των αντισωμάτων του. Οι πρωτεΐνες λοιπόν, είναι εξαιρετικά σημαντικές στην διατροφή του κάθε ανθρώπου, αφού αυτές του παρέχουν την απαραίτητη ποσότητα αμινοξέων. Τα βασικά αμινοξέα για τον οργανισμό είναι 9, και θεωρούνται πολύ βασικά για τη διατροφή, αφού ο οργανισμός από μόνος του δεν είναι ικανός να τα συνθέσει. Τα αμινοξέα αυτά είναι :
  • η λευκίνη
  • η ισολευκίνη
  • η ιστιδίνη
  • η μεθειονίνη
  • η φαινυλαλανίνη
  • η τρυπτοφάνη
  • η βαλίνη
  • η θρεονίνη
  • και η λυσίνη
Υπάρχουν επίσης ακόμα 11 αμινοξέα, τα οποία όμως μπορεί το ίδιο μας το σώμα να τα συνθέσει, οπότε δεν είναι τόσο απαραίτητη η πρόσληψή τους μέσω της διατροφής.

Η πρωτεΐνη του ρυζιού

Το ρύζι, όπως και όλα τα τρόφιμα φυτικής προέλευσης που παρέχουν στον οργανισμό πρωτεΐνη, του παρέχουν χαμηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνη σε αντίθεση με όλα τα τρόφιμα που είναι ζωικής προέλευσης και του παρέχουν υψηλής βιολογικής αξίας πρωτείνη.

Τι σημαίνει όμως αυτό πρακτικά ;

Αυτό σημαίνει πως το ρύζι ναι μεν παρέχει στον οργανισμό πρωτεΐνη, αλλά δεν παρέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα για τον οργανισμό. Αντιθέτως, παρουσιάζει ελλείψεις σε :
  • τρυπτοφάνη
  • κυστίνη
  • μεθειονίνη
  • και λυσίνη
Για τον λόγο αυτό και για να μπορέσει ο οργανισμός τελικά να λάβει όλα τα αμινοξέα που απαιτούνται για τη σωστή του λειτουργία, θα πρέπει τα τρόφιμα να συνδυάζονται με τρόπο ώστε να αλληλοσυμπληρώνονται και να προσφέρουν τελικά σαν γεύμα όλα τα απαιτούμενα στοιχεία και θρεπτικά συστατικά.

Μπορεί η πρωτεΐνη ρυζιού να βλάψει τον οργανισμό ;

Οι πρωτεΐνες και κατ’επέκταση και τα αμινοξέα αποτελούν θεμέλιο λίθο για τον οργανισμό ισχυροποιώντας το ανοσοποιητικό σύστημα και τονώνοντας την αντίσταση που προβάλλει ο οργανισμός έναντι πολλών ασθενειών. Παρέχουν ενέργεια, αποτελούν βασική ουσία του σπέρματος, του γάλακτος αλλά και της βλέννας, βοηθούν στη δημιουργία ιστών αλλά και στην αποκατάστασή τους από τραυματισμούς, και τέλος συντελλούν στη μεταφορά των λιπιδίων και των λιποδιαλυτών βιταμινών. Η σημασία της λήψης πρωτεΐνης από τον οργανισμό είναι πραγματικά πολύ μεγάλη. Ωστόσο, αν αυτή δε γίνεται με μέτρο, μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες. Έτσι, αν η πρόσληψη πρωτεΐνης ξεπεράσει τα επιτρεπτά όρια μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα σοβαρή δυσλειτουργία του ήπατος και των νεφρών.

Leave a Reply