Ψάχνοντας την κρυμμένη ζάχαρη…

Το μεγάλο λάθος που κανουμε είναι ότι πολύ συχνά βλέπουμε μόνο επιφανειακά τα πράγματα και ξεχνάμε να κοιτάξουμε εις βάθος, με αποτέλεσμα να αντικρύζουμε μόνο τη μισή πραγματικότητα και μετά να αναρωτιόμαστε πως καταλήξαμε στο σημείο να πρέπει να βρούμε δραστικές λύσεις. Τι εννοώ ; Τα τρόφιμα δεν περιέχουν μόνο τη ζάχαρη που εμείς τους προσθέτουμε! Πολλοί θεωρούν ότι η μοναδική ποσότητα ζάχαρης που καταναλώνουν καθημερινά είναι μόνο εκείνα τα δύο κουταλάκια του γλυκού που προσθέτουν στον καφέ τους το πρωί. Αυτό όμως είναι μεγάλο λάθος! Εκτός από την ζάχαρη που εμείς προσθέτουμε, τα τρόφιμα, περιέχουν και άλλη ζάχαρη που εμείς πολύ συχνά την αγνοούμε.

Για να γίνει πιο κατανοητό, δείτε το ακόλουθο παράδειγμα :

Πάρτε το πιο light αναψυκτικό, τη σόδα, που θεωρείται ως το ποτό της δίαιτας! Όλοι πιστεύουν ότι η σόδα δεν περιέχει ζάχαρη. Λάθος! Ένα κουτάκι σόδας περιέχει 10 κουταλάκια ζάχαρης! Ένα κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη, ισούται με περίπου 4 γρ. ζάχαρης. Αυτό, κάνοντας τους υπολογισμούς, σημαίνει αυτόματα πως ένα κουτάκι σόδας τελικά δεν είναι και τόσο «άκακο» όσο θεωρούσαμε, αφού περιέχει 40 γρ. ζάχαρης όπως αναγράφεται και στην ετικέττα, δηλαδή 160 θερμίδες. Αυτό σημαίνει πολύ απλά, πως ένα προϊόν που θεωρούσαμε κενό θερμίδων, τελικά δεν είναι όπως το νομίζαμε, όπως και σχεδόν όλα τα υπόλοιπα τρόφιμα! Μήπως λοιπόν πρέπει τελικά να αρχίσουμε να κοιτάμε περισσότερο εις βάθος το τι τρώμε, τι είναι αυτό που τρώμε, από πού προέρχεται και τι περιέχει, ώστε να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων ;

Σημείωση !

Η ζάχαρη, ευθύνεται καθημερινά για 500 περίπου από τις θερμίδες που λαμβάνουμε με τη διατροφή μας, χωρίς καν να το αντιλαμβανόμαστε. Αυτό σημαίνει ότι οφείλεται για σχεδόν το 25 % της ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης ενός μέσου ατόμου. Ζάχαρη περιέχεται σχεδόν σε όλες τις τροφές που καταναλώνουμε, ακόμα και τα φρούτα, τα λαχανικά και τα γαλακτοκομικά, αυτά όμως θεωρούνται φυσικά σάκχαρα. Η ποσότητα ζάχαρης που προσλαμβάνει καθημερινά ένα μέσο άτομο, εκτός των φυσικών σακχάρων, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 6 με 7 % του συνόλου των θερμίδων του στη διάρκεια της ημέρας. Αυτό βέβαια προϋποθέτει γνώση για τον εντοπισμό της κρυμμένης ζάχαρης μέσα στις τροφές, καθώς επίσης και πειθαρχία στην κατανάλωση της τροφής. Ανάλογα με την δίαιτα θερμίδων και το διατροφικό πλάνο που ακολουθεί το κάθε άτομο, ο παρακάτω πίνακας φανερώνει και την ποσότητα ζάχαρης που επιτρέπεται να καταναλώσει το κάθε άτομο.
Θερμίδες ανά ημέρα Ποσότητα ζάχαρης σε γρ. Ποσότητα ζάχαρης σε κ.γ.
1200 21 5
1500 26 6
1800 31 7
2100 36 9
2400 42 10
2700 47 12
Κοιτώντας τις ετικέττες των τροφίμων μπορεί να μη δείτε απευθείας τον όρο ζάχαρη. Μπορεί να δείτε διάφορες άλλες ουσίες, που όμως αποτελούν πρόσθετα ζάχαρα. Τέτοιες ουσίες είναι :
  • Ζάχαρη
  • Μαύρη ζάχαρη
  • Άχνη ζάχαρη
  • Σιρόπι καλαμποκιού
  • Μέλι
  • Δεξτρίνη
  • Σιρόπι σφενδάμου
  • Ιμβερτοσάκχαρο
  • Ζαχαροκάλαμο
  • Ακατέργαστη ζάχαρη
  • Ζαχαρότευτλα
  • Μελάσα
  • Βύνη
  • Σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης
 

Leave a Reply