Πόσο γλυκά με.. αδυνατίζεις!

Σε μία εποχή που η παχυσαρκία μετατρέπεται σε μάστιγα, η σύγχρονη βιομηχανία τροφίμων αναζητά νέα μέσα και τρόπους  δημιουργίας γευστικών προϊόντων με λίγες ή λιγότερες θερμίδες. Και ενώ εκατομμύρια ανθρώπων προσπαθούν να χάσουν βάρος κάνοντας αλλαγές στον τρόπο διατροφής τους, σχεδόν οι μισοί από αυτούς αρνούνται να καταναλώσουν γλυκαντικά με λίγες θερμίδες, όπως αναφέρεται σε έρευνα του IFIC - International Food Information Council Foundation (Food & Health Survey, 2010). Οι γλυκαντικές ύλες είναι συστατικά που ανήκουν στα πρόσθετα τρόφιμα και όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο αποτελούν την πιο πολυμελετημένη κατηγορία στη βιομηχανία τροφίμων. Όμως, συνεχώς ξεπηδούν από παντού νέα σοκαριστικά ερευνητικά δεδομένα που τις συνδέουν με την εμφάνιση καρκίνου, την αύξηση της όρεξης και τον πρόωρο τοκετό. Οι περισσότεροι, στο άκουσμα και μόνο του κινδύνου πείθονται εύκολα, πανικοβάλλονται και απλώς κατηγορούνε τις light εκδοχές τροφίμων όπως το τσάι, τα αναψυκτικά, το γιαούρτι, τα παγωτά, τις μαρμελάδες, τα ζελέ ως «κακά». Αναρωτηθήκατε ποτέ αν όλες αυτές οι μελέτες έχουν τελικά επιστημονική βάση; Εκατοντάδες επιστημονικές μελέτες, ισχυροί οργανισμοί και φορείς στην Αμερική, την Ευρώπη αλλά και την Ελλάδα, υπεύθυνοι για την ασφάλεια τροφίμων και ποτών, επανειλημμένα διαψεύδουν  τα αποτελέσματα των παραπάνω μελετών και τονίζουν πως οι γλυκαντικές ύλες είναι ασφαλείς. Αναρωτιέται λοιπόν κανείς πως μπορούμε να τις αποκλείουμε από τη διατροφή μας, αμφισβητώντας τη θέση διεθνών αρχών όπως  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA), ο Αμερικάνικος Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) και ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών (FAO); Είναι λογικό οι καταναλωτές να μπερδεύονται εφόσον δεν έχουν τη γνώση και την εμπειρία να μεταφράζουν τα επιστημονικά δεδομένα. Έτσι επεξεργάζονται απλοποιημένες πληροφορίες, όπως αυτές που δίνονται από το διαδίκτυο κυρίως μέσω διαφόρων blog, που δίνονται από ορισμένες μόνο κατευθύνσεις και χάνουν τη δυνατότητα να ασκήσουν ουσιαστική κριτική. Οι ρυθμιστικές αρχές έχουν θέσει ανώτατα όρια για τη χρήση κάθε γλυκαντικού και κάθε κατηγορίας προϊόντος, λαμβάνοντας υπόψη τους μελέτες κατανάλωσης από το γενικό πληθυσμό, από ευαίσθητες ομάδες όπως για παράδειγμα τα παιδιά, αλλά και  από ομάδες που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες γλυκαντικών υλών (π.χ διαβητικοί). Επιπλέον, τα επίπεδα κατανάλωσης πάνω από τα  οποία οι γλυκαντικές ύλες ίσως παρουσιάζουν κάποια τοξική δράση είναι τόσο υψηλά που είναι ακατόρθωτο να ξεπεραστούν. Στην πραγματικότητα λοιπόν, και παρά τις εσφαλμένες αντιλήψεις πολλών, οι γλυκαντικές ύλες αποτελούν «όπλα» που δημιουργήθηκαν για τον έλεγχο του βάρους. Όταν αντικαθιστούν τα πλήρη τρόφιμα και ροφήματα, όπως τσάι, επιδόρπια γιαουρτιού, παγωτά, γλυκά και αναψυκτικά, στην ίδια ποσότητα σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο καταφέρνουν να μειώσουν τις θερμίδες τις δίαιτας χωρίς να μειώνουν τη γευστική ικανοποίηση. Επιπλέον, δεν επηρεάζουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα και έτσι μπορούν να αποτελέσουν επιλογή για τους «παραπονεμένους» διαβητικούς. Μήπως αντί να κατηγορούμε τις γλυκαντικές ύλες να τις βάλουμε ως ακόμη ένα βέλος στη φαρέτρα μας κάνοντας τη δίαιτα πιο… γλυκιά; Πηγή: IFIC - International Food Information Council Foundation (Food & Health Survey, 2010), nutrimed.gr Συγγραφέας : Τζόβα Ελίζα

Leave a Reply